ТЕМА: ДІТЯМ ПРО НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ.
МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З НАЙБІЛЬШ ХАРАКТЕРНИМИ ДЛЯ НАШОЇ
МІСЦЕВОСТІ НАДЗВИЧАЙНИМИ СИТУАЦІЯМИ; ПОЯСНИТИ ПОРЯДОК І СПОСОБИ ОПОВІЩЕННЯ
НАСЕЛЕННЯ І ДАТИ УЯВЛЕННЯ ПРО МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ АВАРІЙ, КАТАСТРОФ; ОЗНАЙОМИТИ ІЗ
СПОСОБАМИ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ. ЗБАГАТИТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ЧОРНОБИЛЬСЬКУ ТРАГЕДІЮ.
РОЗВИВАТИ УВАГУ, ВДУМЛИВІСТЬ, РОЗСУДЛИВІСТЬ, БАЖАННЯ
ЗНАТИ БІЛЬШЕ.
ВИХОВУВАТИ ОРГАНІЗОВАНІСТЬ, САМОДИСЦИПЛІНУ,
ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАВЛЕННЯ ДО СВОЇХ ОБОВЯЗКІВ, СПІВЧУТТЯ, ПОВАГУ І ГОРДІСТЬ ЗА
СВОЇХ СПІВВІТЧИЗНИКІВ.
ОБЛАДНАННЯ: ПРЕЗЕНТАЦІЇ, ДИТЯЧІ ТВОРИ, МАГНІТОФОННИЙ ЗАПИС,
ПАМЯТКИ, МЕТРОНОМ, СВІЧКИ.
ДЕВІЗ УРОКУ: ДУМАТИ ШВИДКО – ДІЯТИ ЧІТКО!
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
Увага! Увага!
Всім! Всім! Всім!
Завітав день незвичайний
У наш шкільний веселий дім!
Бо цивільна оборона –
Це не жарти, діти!
Треба вам багато знати,
А ще більше вміти.
Тож без зайвої мороки
Запам’ятаємо девіз уроку:
- Думати швидко – діяти чітко!
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
- Ми часто чуємо слова: «Земля –
наш дім». На ній є блакитні озера та ріки, моря та безмежні океани. Зелені
ліси, безкраї пустелі, величезні льодові простори, мальовничі села та прекрасні
міста.
Живучи на цій чудовій планеті, люди
не замислюючись роблять їй боляче, руйнуючи її надра, втручаються у космічний
простір, змінюють русла, забруднюють повітря і воду, знищують тварин і рослини.
Бездумно нищимо природу,
Втручаємось в незнану суть!
І так від роду і до роду,
Й ніяк не можемо збагнуть:
Що навкруги ніщо не вічне,
І ми – лиш мить на цій Землі,
А після нас настане вічність
Така, яку збудуєм ми.
І прийдуть діти та онуки
На куряву від попелищ,
Де вже течуть отруйні ріки,
Й Чорнобиля панує ніч.
Не переймаючись бідою,
Ми за комфорту певну мить
Готові згубною ціною –
Життям нащадків заплатить.
Наша Земля дуже болісно реагує на
погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» -
стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з лиця Землі
ліси, сади, ріки і гори.
Нажаль, часто це призводить до
загибелі людей. А називають такі явища надзвичайні ситуації.
Саме про них піде мова на нашому
уроці. Ми дізнаємось, які події називають
Надзвичайними ситуаціями, як від
них застерегтися і як поводитися, коли вони виникнуть.
ІІІ. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
СТИХІЙНІ ЛИХА – це явища природи, які виникають раптово і призводять
Порушення нормального життя, а
іноді і до загибелі людей.
У нас на уроці працюють
інформатори. Вони підготували цікаву інформацію про стихійні лиха, які
трапляються на Землі.
1. Повідомлення
інформаторів.
Землетруси – раптові підземні
поштовхи …
Цунамі – (у перекладі з японської –
хвиля в гавані)…
Вулкани – це конусоподібні
підвищення на земній поверхні
Повені – природне лихо, що виникає,
коли вода виходить…
Зсуви – це ковзкі зміщення мас
гірських порід…
Смерчі – атмосферні вихри, що
виникають в грозовій …
Посуха – нестача чи відсутність
опадів…
Пожежа – неконтрольоване горіння …
2. Мультимедійна
презентація
3. Бесіда.
А хто спричиняє стихійні лиха?
(Природа). Саме так, Матінка Природа.
Вона має надзвичайно велику силу.
А чи може людина запобігти
стихійним лихам? (Ні).Так, нажаль,людина
безсила перед природою. Вона навчилася
керувати космічним кораблем
комп’ютером, атомом, але не в змозі
зупинити вулкан чи землетрус. Ми
можемо лише правильно поводитися
під час лиха і допомагати іншим.
Цього нас навчає ЦО.
А які стихійні лиха можуть
виникнути в нашій місцевості? (Землетрус,
ураган, повінь, посуха, пожежа)
Крім стихійних лих, які спричиняє
сама природа, трапляються нещасні
випадки через несправність техніки,
через те, що деякі люди байдуже ставляться до своїх обов’язків.
ЦЕ АВАРІЇ. Аварії бувають
транспортні. Сумна статистика щоденних аварій на наших дорогах.
Промислові аварії(на шахтах,
заводах, електростанціях). Аварії, під час яких гинуть люди, називають
катастрофами.
Сьогодні не можна не згадати про
велику біду в житті японського народу пов’язану зі страшною аварією на АЕС в місті
Фокусіма. Загинули тисячі людей, тисячі отримали величезну долю опромінення. Це
справжня катастрофа нашого часу.
ІV. СТОРІНКАМИ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ ТРАГЕДІЇ.
Та найбільш масштабною та руйнівною
катастрофою залишається аварія на Чорнобильській АЕС.
Час плине невпинно. Спливають роки,
сплітаючись у десятиліття, а чорний день Чорнобильської трагедії залишається
найбільшим горем для нас українців. Кожен українець повинен знати про те, що
сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. О 1 годині 23 хвилині над четвертим
реактором ЧАЕС пітьму розірвало полум’я. З – під контролю людини вийшов здавалося
б мирний атом, перетворивши воду в отруту, родючий грунт мертву землю, зелені
ліси, багатолюдні міста і села у територію, якій назавжди нести клеймо «мертва
зона».
За 25 років, що минули після
чорнобильської катастрофи з життя понад 3 мільйони людей, мільйони людей тяжко
хворіють.
Тож давайте завжди будемо пам’ятати
про ті події і про тих мужніх людей, які не жаліючи власного життя, боролися із
страшним словом «радіація».
(Виходять учні і читають слова про
Чорнобиль).
1. Герой Радянського Союзу,
лейтенант Володимир Павлович Правик.
2. Герой Радянського Союзу,
лейтенант Віктор Михайлович Кібенок.
3. Сержант Микола Васильович
Ващук.
4. Старший сержант Василь
Іванович Тітенок.
5. Сержант Володимир
Іванович Ташура.
6. Старший сержант Володимир
Іванович Ігнатенко.
1. Шестеро прекрасних молодих
хлопців дивляться на нас зі стіни пожежної частини Чорнобиля.
2. Тієї квітневої ночі вони
не думали про себе.Вони працювали. Вони рятували атомну, рятували Прип’ять, Чорнобиль,
Київ, рятували Україну. Вони загинули, але будуть жити в нашій пам’яті.
3.Чорнобиль закутий колючим
парканом.
Чорнобиль… згадаємо знову і знову.
Це місце окутане темним туманом,
Це пустка одвічна – чорнобильська
зона.
4. Був звичний всім день,
було тихо і ясно.
Та враз, в одну мить усі зорі
погасли.
З’явилось тавро – Чорнобильська
зона.
У гарному небі – проклята ворона.
5 Чорнобильська зона – нема
там життя,
Чорнобильська зона пливе в небуття.
Одне в нас завдання – не дати
нікому
Створить ще на світі десь прокляту
зону.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ШТАБ ЦО.
1.Сигнали і
повідомлення штабу ЦО.
Сьогодні ми з вами не лише
ознайомимось з тим, які ситуації можуть бути у нашому житті, але і дізнаємось
про те, що потрібно знати і вміти, щоб зберегти своє здоров’я і життя.
Щоб захистити населення під час НС
створено спеціальний орган – штаб ЦО. Його завдання – своєчасно попередити
населення про небезпеку, яка насувається.
Про стихійні лиха повідомляють по
місцевому радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують
завивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали
автомобілів, а у школах – переривчасті дзвінки. Пам’ятайте, що це попередження,
сигнал «УВАГА ВСІМ!». Почувши такий сигнал усім слід негайно увімкнути радіо чи
телевізор і слухати інформацію штабу ЦО.
А інформацію можна почути таку:
«УВАГА! ГОВОРИТЬ ШТАБ ЦО…»
(Звучить запис).
Коли небезпека мине, штаб ЦО знову
передає повідомлення.(Запис).
А зараз ми дізнаємось, як потрібно
поводитись в НС. У цьому нам допоможуть пам’ятки. (Читання пам’яток з екрану).
Такі ж пам’ятки сьогодні отримають
всі. Сподіваємось, що вони ніколи не стануть вам в пригоді.
Але у всіх випадках ми маємо
дотримуватися одного правила:
МЕТУШНЯ ТА ПАНІКА НЕДОПУСТИМІ В
НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ! (Написано на плакаті).
За спостереженнями спеціалістів,
під час екстремальних ситуацій, значна частина людей гине не від прямого удару
обставин, а від розгубленості, страху та паніки.
Казка про Пана.
Старогрецького бога лісів і гаїв
звали Пан. На жаль, він був дуже непривабливим: увесь укритий цупким звірячим
волоссям – шерстю, з рогами, козлячими копитами і хвостом, з кривим носом і
бородою. Його вигляд відштовхував не тільки людей, але й інших богів. Через це
загнав його Зевс у ліс, под. пан був дуже добрим: він любив музику і часто грав
на сопілці, яку сам винайшов, залюбки танцював з німфами, зовсім не цуралися
його товариства, доглядав і плекав природу, дбаючи про все живе. Одним словом,
це був добрий і веселий бог.
То чому ж саме його іменем назвали
той жахливий стан, коли людина творить сама не відаючи що, часто на горе іншим
і собі. Виявляється, Пан дуже сердився, коли тривожили його відпочинок. Цілі
ночі він ходив своїми копитами по скелях, чагарниках, продираючись крізь хащі,
до крові обдираючи свою звірячу шкуру. Втомлений падав десь відпочити. А тут
хтось будить. Кому це сподобається? От тоді Пан і виходив з себе. Схоплювався
на ноги – копита, ставав ще страшнішим і ревів так. Що гори здригалися, дерева
виривалися з корінням. І хто чув цей несамовитий крик, тікав, не бачачи нічого
перед собою, вдаряючись об дерева і скелі. Ось цей страх і назвали в честь Пана
– панічним. А коротко – панікою.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.
А зараз ми перевіримо, як ви
засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку.
Проведемо вікторину.
Команди, зайняти свої
місця.(Викликаються по 5 учнів з кожного ряду).
Назвемо наші команди: «Стріла»,
«Цунамі», «Блискавка».
Команди, привітайте один
одного.(Привітання записані)
1.Якщо десь трапилась біда,
Рятівники з команди «Стріла»
Прийдуть умить на допомогу,
Небезпеці перейдуть дорогу.
2. Ми завжди напоготові,
Всім допомогти готові.
А знання – це наша сила,
Застосуємо їх вміло.
3. За сигналом «Небезпека»
Вирушаємо ми в путь
Допомога – наше кредо,
Нам з дороги не звернуть!
Капітани команд підходять до столу
і беруть конверти із завданнями і обговорюють свої відповіді разом з членами
своїх команд.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Щодня, щогодини, щохвилини на нашій
планеті відбуваються якісь НС, катастрофи, які відбирають людські життя.
В пам'ять про тих, хто вже ніколи
не побачить блакитного неба, не почує співу пташок, не посміхнеться ранковій
зорі, ми запалимо сьогодні свічки. Нехай вони нагадають всім страшні рани на
Землі, заподіяні нами, про те, що наша планета – наш дім. І саме ми маємо дбати
про неї. Вшануємо пам'ять про людей, які загинули в НС хвилиною мочання. (Хвилина
мовчання).
Автор: Григорчук Валентина Вікторівна Посада: учитель початкових класів. Місце роботи: Старокостянтинівська гімназія Хмельницької обл.
За матеріалами: Освіта.ua |