Основна мета початкової школи — приохотити, а не приневолити дитину до навчання, власне, до учіння як самостійної пізнавальної діяльності. Навчити дитину вчитися, вона має з радістю отримувати задоволення від саморозвитку. Розглянемо, які є складнощі на початку шкільного навчання та як їх долати.
Зверніть увагу на першокласника: йому лише шість років. Навіть якщо він мудрий — та майже дорослий! — але ж досі дошкільник. Його психофізіологічні можливості надто хиткі, недозрілі — а тому надзвичайно вразливі. Згадаймо лише невтішні висновки медиків про різкий спад показників фізичного здоров’я дітей із початком шкільного життя.
Для всіх дітей початок шкільного життя — серйозний крок і здебільшого стресовий. Звісно, можна вважати це нормальним явищем, немовбито діти мають навчатися адаптуватися до нових умов. Дехто навіть переконаний, що такий стрес корисний для дитини: підштовхне її «схаменутися», стати серйознішою, відповідальнішою тощо.
«Дивися, Андрійку, не слухаєшся мене зовсім. Ось школа почнеться — побачиш, як буде несолодко!», «Ой, Галинка наша така бешкетниця! Зовсім не хоче слухати! Хоч би школа швидше почалася, може, приструнять її, щоб зовсім не відбилася від рук», «Не морочте йому голову, хай бавиться! Ось піде до школи, тоді все скінчиться: там швидко вишикують». Такі оціночні судження можна почути скрізь, де йдеться про першокласників.
Але основна мета початкової школи — навчити дитину вчитися: самостійно, охоче, активно та з задоволенням. Навчити так, щоб не відохотити прагнення знань упродовж життя. І це не гучні слова: хіба не цього ми бажаємо подумки дитині, коли мріємо про її майбутнє? Дорослим слід не терпіти, не чекати, доки дитина адаптується до школи й почне вчитися «нормально», а всіляко допомагати безболісно пережити всі складнощі адаптаційного (первинного) етапу і відкривати горизонти учіння — крок за кроком, неспішно, але радісно, впевнено, з любов’ю і терпінням. Це завдання одночасно і для родини, і для вчителя.
Дорослі мають адаптуватися до першокласника:
|