Урок навчання грамоти 1 клас Тема: Закріплення звука [ ж] , букви «же». Мета: формувати в учнів навичку читання складів і тексту з буквою « же», закріпити вміння виділяти у словах звук [ж] , виконувати звуко - буквений аналіз слів, розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять, увагу, артикуляцію, дикцію, виховувати у дітей культуру мовлення, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до тварин, бережливе ставлення до природи, почуття дружби. Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, криптограми (для групової роботи), «Буквар» Прищепи К.С., записи музичних фізкультхвилинок, карта подорожі. Тип уроку: урок – подорож Зупинки подорожі 1. Хатинка загадок для маляток 2. Звуковий лист - сюрприз 3. Джерельце дзвінких голосів 4. Ліс цікавих завдань 5. Країна Читалія 6. Острів скарбів Хід уроку: І. Організація класу Учитель: Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу. Учні: Чому? Учитель: Бо люблю я свій клас! Учні: Чому? Учитель: Бо чекаю любові і плідної праці! Учні: Ми любимо працю і будемо старатися! - Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось. (Вітаються, повернувшись до присутніх).
3. Актуалізація опорних знань учнів. - Яку букву ми вчили на попередньому уроці? - Які звуки позначає буква «же»? 4. Виступ каналів телебачення. Конкурс на краще читання віршів із буквою «же». Канал « 1+1» Жив жучок між бур’янами Жив без тата і без мами. Жив і жив і не тужив – Жовтим листям ворушив. Жаба квакнула: « Попався!» Жук завмер, так налякався. Канал « Новий» Жабенятко забруднилось, Жабенятко не помилось. - Жабенятко, так не гоже, ну, на кого ти так схоже? - Я похоже на мамуню, На мамуню квакакуню. Канал « Інтер» Журавель шукає броду – жабенятко – скік у воду. Жук до жаби : - Жу-жу-жу! Журавлеві розкажу.
2. Вступна слово вчителя. Вчитель: Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати цю букву, вчитися читати слова, речення і навіть текст з буквою « же». Але урок у нас буде незвичайний, адже нам необхідно здійснити подорож і відшукати заповіданий предками скарб. Усіх справжніх шукачів скарбів чекають випробовування. А допоможе нам у цьому – дружба. А ще якими ми повинні бути? Нам допоможе слово « урок» У важні Р озумні О організовані К мітливі З явля
На уроці не сумуй, жваво з друзями працюй! Щоб прожити день не марно І знання отримать гарні!
З’являється карта подорожі.
- Розглянемо карту подорожі і прослідкуємо за нашим маршрутом. (Читаю назви зупинок) ІІ. Зупинка «ХАТИНКА ЗАГАДОК ДЛЯ МАЛЯТОК» Взимку вкрили ми навкруг Ліс, дорогу, поле й луг. А як сонце припече – Ми струмочком потечем. ( Сніжинки)
Два кінця, два кільця, А посередині цвях. ( Ножиці)
Довгі ноги, довгий ніс, Прилетів – обід приніс. Смачних жабеняток Для своїх маляток. ( Журавель)
Показую малюнок журавля.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Звучить запис курликання журавлів. - Діти, хто нам подає голос? - А чи зустрічали ви журавлів зараз? - Де ж вони зимують? ( в теплих краях – в Африці)
ІV. Звуковий лист – сюрприз від Журавля. - До нашого класу надійшов незвичайний лист із далекої Африки. А лист не простий, а звуковий. Тож давайте уважно послухаємо!
ЗВУКОВИЙ ЛИСТ - Привіт! Привіт! Привіт із далекої Африки! Любі дітки, я дуже скучив за болотом. Чекаю з нетерпінням, щоб прилетіти навесні і сповістити вам про прихід весни! - Я тут подружився із добрим другом жирафою. Мені цікаво знати, як учні 1 –Є класу вивчили мою букву « же» чи вмієте ви читати слова, речення. Тому я приготував для вас цікаві завдання.
V. ЗУПИНКА « ДЖЕРЕЛЬЦЕ ДЗВІНКИХ ГОЛОСІВ»
Мовна розминка ( запис джерельця) 1. Складова зарядка. Вправа « Водолаз» ( читання складів на одному диханні) Рано - вранці жабенята Вчаться голосно читати. І ви спробуйте відгадати, Що читали жабенята.
а о е і и у ж жв жлн
2. Читання скоромовки Журавель не журиться Лиш від сонця жмуриться. З’являється карта подорожі. VІ. ЗУПИНКА « ЛІС ЦІКАВИХ ЗАВДАНЬ»
1. Гра « Яка жабка дружить із жуком?» ( слайд) Жук + вуж, жар
- Чому жабки подружились із цим жуком( звукова модель слова)? - Бо у цих словах тверді приголосні
1. Читання чистомовки Жаж-жа-жа – ми побачили … ( вужа) Жу-жу-жу – по галявині… ( ходжу) Жі-жі –жі – гострі …( ножі) Жи-жи-жи – мені …(допоможи, скажи)
2. Кроптограми прочитати завжди корисно, А якщо там є буква «же» - ще й доречно. ( Робота в групах) Див. у додатку
( сніжинка) ( крижинка ) ( журавлик)
3. Завдання від Жирафи Жило жирафенятко, Де Африка жарка: Жупан – на латці латка, А шия – он яка!
- Журавлик вчить свого друга Жирафу української мови. Написав слова на пальмах , а Жираф не може прочитати їх, бо не вистачає деяких букв. Мабуть, не знає ще добре української мови. Допоможемо йому? Матеріал для гри: жук, жар- птиця, жайворонок, жито, жарт)
Фізкультхвилинка « Вправи для очей» ( слайд презентації )
5. Гра « Граматична математика» У+ Р…+ Ж..+ Й = ( УРОЖАЙ) ЖУК – К + Р + НА +Л = ( ЖУРНАЛ)
VІІ. Фізкультхвилинка із музичним супроводом
« Журавель» ( українська народна пісня) Занадився журавель, журавель До бабиних конопель, конопель. Приспів: Сякий, такий журавель, Сякий, такий довгоносий, Сякий , такий довгоногий, Сякий , такий виступає, Конопельку все щипає.
Оце тобі журавель, журавель, Не літай до конопель, конопель! Приспів. Щоб ти більше не літав , не літав, Конопельку не щипав, не щипав!
VІІІ . 5 ЗУПИНКА КРАЇНА «ЧИТАЛІЯ» - Нас зустрічає маленька фея цієї країни . Звуть її Читаночка. Вона пропонує вам завдання – ознайомитись із сторінкою Букваря К. С. Прищепи с. 109 1. Бесіда за малюнком підручника. - Діти, кого ви бачите? - Де вони знаходяться?( на болоті) - Що роблять журавлі? - Що росте на березі? 3. Читання слів у стовпчиках. 4. Читання вчителем тексту. Добір заголовка. 5. Словникова робота. МАЙОРІЛА – невиразно виднілася вдатні КУПИНИ - острівці на болоті ЗАКРУЖЛЯЛИ – рухались, описуючи кола. ЖУРАВЛИНА – рослина, кА росте на болоті з червоними їстівними плодами ( клюква)
6. Читання тексту « ланцюжком» учнями класу. Завдання: знайдіть речення, в якому говориться, що робили жабки?
7. Гра « Я – тобі , ти – мені» ( Учень читає одне речення, потім передає іншому) 8. Гра « Голка - нитка» ( Вчитель починає читати речення, учні шукають продовження) 9. Довідкове бюро - Люди люблять журавлів. І напевне більш за все , за їх любов до Батьківщини. Тож будують криниці з журавлями, як символ і оберіг України. ( слайд) СЛАЙД - Навесні звуть люди журавлів веселиками, бо повертаються птахи додому, і радіють вони. Весело їм, що здолали далеку дорогу.
- А восени зватимуться вони журавлями. Розстаються тоді вони з батьківщиною і журяться від того . що мусять летіти на чужину.
10 . Дидактична гра « Знайди помилку» Просо висіяв Микита. Та чомусь вродило сито. ( Жито)
ІX. 6 ЗУПИНКА « ОСТРІВ СКАРБІВ » Словникова робота - Діти, що таке скарб? (відповіді дітей) - Перевірити правильність ваших тверджень, нам допоможе представник служби бібліотекарів - _______________. - А тепер спробуємо відімкнути цю скриню. (Відмикаємо і бачимо слово ЗНАННЯ) - Отже, діти, ми подолали багато перешкод на нашому шляху, здійснили далеку подорож. Кожен з вас має свою скарбничку українських слів. Сьогодні ви поповнили її новими слова на букву « же». - Які нові слова ви запам’ятали? - Сподіваюсь, що ви будете використовувати їх у повсякденному житті. X. Підсумок уроку. Я дізнався… Я запам’ятав…. Я здивувався…. Я навчився….
- Дякую за увагу . Працювали ми старанно І почули у кінці, Що у нашім першім класі – діти просто молодоці !
Всього: 3284 Нових за місяць: 0 Нових за неділю: 0 Нових вчора: 0 Нових сьогодні: 0 Із них: Користувачів 3269 Перевірених: 0 Модераторів: 0 Адмінів: 1 Із них: Чоловіків: 389 Жінок: 2895
Черепанова Таміла Миколаївна,53052 смт Христофорівка, Криворізького р-ну, Дніпропетровської обл.