„Розвиток творчих можливостей учнів”
Як психологічна наука пояснює
творчість? Творчість - вищий рівень логічного мислення. К.Станіславський писав,
що творчість - це напруження всіх духовних сил людини. Це означає:
1 проникливе спостереження за
явищами;
2 гнучкість мислення та уяви в їх
складному поєднанні;
3 вибіркове запам’ятовування;
4 вольове напруження, реалізоване в
наполегливому пошуку відповіді;
5 пильна увага;
6 емоційна наснага (натхнення).
Види творчості:
наукові;
технічні;
ігрові;
управлінські;
музичні;
образотворчі;
навчальні
Що потрібно для творчості?
Ø оригінальність;
Ø нові думки і дії;
Ø високий рівень знань;
Øууміння аналізувати явища, порівнювати
узагальнювати, систематизувати;
Ø багато працювати
Які особистісні якості потрібні для творчості?
·
доводити
розпочату справу до кінця;
·
сміливість
думки;
· уміння
бачити більше, ніж інші.
Яку роль відіграють загальні можливості в дитячій творчості?
Оскільки можливості мають
анатомо-фізіологічну основу, яка виявляється в задатках, творчість залежить від
спадкових рис.
Загальні можливості відіграють
вирішальну роль у творчості.
Особливості дитячої творчості:
прагнення до знань;
бажання самостійної діяльності;
виявлення стійких творчих інтересів;
цілеспрямованість, наполегливість у
розв’язанні завдань.
Риси, притаманні творчому учневі
ü упевнено, легко досягає результатів;
ü збільшений обсяг матеріалу не
викликає труднощів;
ü уроки не втомлюють;
ü властива розумова зібраність;
ü початок роботи і сама праця не
потребує додаткових зусиль;
ü відсутність інертності.
Що стимулює творчого учня?
·
олімпіади;
·
конкурси;
·
змагання;
· гласність;
·
суспільне
визнання;
· сім’я,
товариші, учителі.
Як розвивати творчість?
1. Спочатку треба визначити, які
задатки варто розвивати.
2. Загальні можливості - основа
творчості - розвиваються як логічне мислення: учителі знаходять
причиново-наслідковий зв’язок, порівнюють, узагальнюють, абстрагують, збирають
і поширюють інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений
темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.
Як керувати творчістю учня?
Ø Досліджувати його розвиток у поступі.
Використовувати прийоми з розвитку творчості, а саме, прийоми з розвитку
творчості пов’язані зі специфікою навчального предмета. Вони досить конкретні.
Ø Наприклад, подібності й відмінності
дієприкметників і дієприслівників; подібності і відмінності клімату Європи та
Азії.
Ø Як розвивати творчі можливості учня з
початковим рівнем навчальних досягнень?
Ø Через поступовий перехід від
репродуктивного мислення до продуктивного, а відтак до творчого.
Ø Використовуючи фантастичну уяву.
Ø Навчаючи запам’ятовувати зразки.
Ø Підтримуючи впевненість у своїх
творчих можливостях.
Ø Створюючи умови для самовираження в
межах своїх можливостей.
Ø Фіксуючи прогрес у розвитку загальних
можливостей |