ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ПИСЬМА У 1 КЛАСІ
Щоб донести красу рідної мови до кожного першокласника, викликати бажання оволодіти нею досконало, необхідно підтримувати стійкий інтерес до вивчення граматики, мовних явищ. Зробити цей процес цікавим, захоплюючим допоможуть дидактичні ігри. Учням подобаються ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Найвільніше діти себе почувають і розвиваються у грі, де найсприятливіша атмосфера для спілкування.
ЗВУКИ І БУКВИ
«ВПІЙМАЙ ЗВУК» Учитель називає ряд слів. Якщо учень почує потрібний звук, то плескає в долоні. (Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях).
«НАЗВІТЬ СУСІДІВ» Назвіть сусідів звука (а) в таких словах: басейн, плащ, залізо, упав, комахи, каже, драбина, жайвір, малий, гай… «ВЕРЕДЛИВИЙ ЗВУК» Жив собі, був собі звук у словах, завередував і втік. (Наприклад: звук К). Потрібно його впіймати і поставити на місце. (-іт; -аштан; -віти; -рокодил). «ВІДЛУННЯ» Учитель називає слова, а діти хором повторюють останній склад. (Наприклад: ромашка –ка, книга – га, ліс – ліс). «ЯКИЙ СКЛАД ЗАГУБИВСЯ?»
(Наприклад: дівчин--, хлоп--, ді--, де- -во, со- -ка). «МАГАЗИН»
У першому відділі магазину продаються речі, у назвах яких є м’які приголосні, у другому – тверді приголосні. «ЗВУК (С)» Для цієї гри можна брати будь-який звук. 1. У назвах якого взуття є звук (с)? (босоніжки, сандалі, кросівки…) 2. У назвах якого посуду є звук (с)? (сковорода, стакан, салатниця, каструля…) 3. У назвах яких тварин є звук (с)? (собака, лис, лось…) 4. У назвах яких фруктів є звук (с)? (абрикос, слива, апельсин, персик, смородина…)
5. У назвах яких професій є звук (с)? (слюсар, столяр, суддя, касир…) 6. У назвах яких меблів є звук (с)?(стіл, стілець, сервант…)
«ТЕЛЕГРАФІСТИ» Учитель промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова. (л-і-т-о; з-о-ш-и-т; -п-і-в-н-и-к). «ТАКА ЦІКАВА БУКВА» Учні пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви. (Наприклад: загадка, парасолька. Україна, український. Годинник, корисний. Лелека, посередині…). «ЯКЕ СЛОВО ЗАХОВАЛОСЬ» Учитель називає склади, а діти добирають слова за цими складами. ( Н-д: лі – літо, лінійка, лікар, лівий…) «НОВІ СЛОВА»
Замінюючи букви, утвори нові слова (Наприклад: майка-гайка-чайка; дід-рід …).
Тік - суд - рев –
Гак - бук - калина – «УТВОРИ НОВЕ СЛОВО» На початку або в кінці слова додати букву, щоб утворилося нове слово.
Луг – плуг; риба – рибак;
Коса – косар; мак – смак. «МАГАЗИН»
У першому відділі магазину продаються речі, у назві яких є приголосні м’які, у другому – тверді приголосні. «ЛАНЦЮЖОК» Склади ланцюжок із 10 слів, де кожне наступне слово розпочинається двома буквами попереднього: ( Наприклад: тиша – шапка – калина…). «ПЕРЕПЛУТАНКА» Склади правильно слова і запиши. (Наприклад: ронаво – ворона)
Лібка - еосл - єазць –
Овкв - авод - рооска – «СХОВАНКА» Які інші слова заховалися в цих словах? (Наприклад: ялинка – лин; яблуко – лук..).
Клітинка - трактор - ведмідь –
Щедрівка - пиріг - листок – «ДОБЕРИ СКЛАД» Добери склад, щоб утворилося слово.
Гру –ша кали - воро –
По - сос - коро -
«ЧАРІВНІ СКЛАДИ» Місцями поміняй склади
І з них слова нові склади.
Марко – комар банка – кабан
наша – шана лапи –пила
трава –ватра маса –сама
трохи – хитро рама –мара
«НОВІ СЛОВА»
З букв одного слова склади кілька нових слів. (Наприклад: айстри – рис, тир, старий, рий…).
Жайворонок - сінокосарка –
Ластівка - листоноша – «ДОТЕПНИК» ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ – це склади.
Швидше слово з них склади! (велосипед)
Матеріал для гри:
ЛИ, КРО, ДИ, КО (крокодили)
РО, ДИ, СМО, НА (смородина)
ЧЕ, КИ, РЕ, ВИ (черевики) і т. д. «ПРОЧИТАЙ СЛОВО» Складання слів (речень) із букв.
М , А , К , О, Л , І, Н, И.
Ліки коліна мілина лимон
Мало лиман лак мак
Ніла Ніл Ліна Колі «СЛОВА ІЗ ЗАДАНИМ ЗВУКОМ» Учитель вимовляє звук, а учні записують слова, до складу яких входить такий звук. ( за певний час). «ЗВУК І БУКВА» Учитель читає слова, а учні записують їх у три колонки:
1). скільки звуків, стільки й букв;
2). букв більше, ніж звуків;
3). букв менше, ніж звуків.
Матеріал для гри: Дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім’я, яма, їдять, люди, п’ять, сьогодні, армія, щока, пам’ять, щука, в’язка. «УТВОРИ СЛОВО» Замінити голосні букви в другому стовпчику і утвори нові слова.
Липа – л-па рід – р.д
Слава – сл-ва сон – с-н «ЗВУКИ - БУКВИ» Робота проводиться в парах. Один учень вимовляє звук, другий – називає букву, якою цей звук позначається. (Наприклад: (л )- ел, (р) – ер…) «УГАДАЙ СЛОВА» На дошці зроблено запис : В.Р.С.НЬ, В.Р.ЗН.
- Яких букв не вистачає?
- Доберіть відповідні голосні, щоб вийшли слова. «ЗБЕРИ БУКЕТ» Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних. А Іванко – назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям. Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові – хлопчики.
Тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія… М’ЯКИЙ ЗНАК. АПОСТРОФ. БУКВОСПОЛУЧЕННЯ ЬО ТА ЙО.
«ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ» Виготовити картки, в яких пропущені апостроф, або буквосполучення йо, ьо. Правильно вставити пропущене.
Вороб—в га—к зна—мий міль—н
сер—зний ра—н Солов—в чи—му
га—вий бо—вий Мурав—в зна—мий
буль—н с—годні с—мий бад—рий
л—н тр—х л—х д—готь
ц—го л—тчик пен—к т—хкає
дз—б м-ята п-ять пір-я
в-язка п-ють бур-ян здоров-я
дев-ять сім-я подвір-я солов-ї
п-явка в-юн п-ятірка м-ясо
тім-я м-яч полум-я рум-яний
«ВПІЙМАЙ АПОСТРОФ»
Учні плескають в долоні, коли чують у слові апостроф.
Дерево з верхів’я сохне.
Шукає на коржі м’якого,а в труді – легкого.
Його тільки той не б’є, хто не хоче.
Спить солов’їним сном.
Тому тяжко, хто зло пам’ятає.
Як до череди гнать, то й п’ятки болять. «УПІЙМАЙ РИБКУ» На макетах рибок написані слова з пропущеними літерами. Щоб піймати рибку, треба правильно вставити пропущені літери.
КІН… Л…ОН ОЛЕН… КАРАС… ПЕН…
ДЕН… ОКУН…КИ ДІДУС… ДЕН…КИ «ХТО БІЛЬШЕ» 1.Діти придумують слова з м’яким знаком в кінці слова (в середині слова). 2.Дібрати слова, в яких букви я, ю, є позначають один звук (І варіант), два звуки (ІІ варіант). «ТВЕРДИЙ – М’ЯКИЙ» Учитель промовляє склад з твердим приголосним, а учні роблять цей склад м’яким. (Н-д: но –ньо, со – сьо, ло – льо, до – дьо і т.д.) «ВІДНОВИ СЛОВО» Книжковий черв’ячок з’їв літери у словах. Допоможіть їх відновити.
На дошці друкованими літерами написані слова.
ЛОС…, ДЕН…, КУЛ…КА, Л…ОН, ПЕН…ОК, ОПЕН…КИ, ПИЛ…НО. НАГОЛОС. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ
«ДЕ НАГОЛОС?» Учням роздаються набори карток. У кожного 15 карток з окремими словами. Розкласти картки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом. Гру можна ускладнити розкладанням карток у кожній колонці за алфавітом. Матеріал для гри: 1. Галя весло огірок
слива зима молоко
парта Семен санітар
клітка сміливий горобець
Толя пенал урожай 2. заєць Борис молоток
чорний горох помідор
Петрик Тарас барабан
вишня співати борона
гречка кишеня понеділок «РАЗ, ДВА, ТРИ» Вчитель називає слово. Учні, користуючись сигнальними картками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу. Матеріал для гри: 1 склад 2 склад 3 склад ластівка малина соловей дерево дороги молоко золото солома молоток озеро пшениця інженер ножиці турбота пилосос родичі барвінок крокодил «ЯК ПРАВИЛЬНО?» Потрібен наголос, малята!
Без нього важко прочитати Матеріал для гри: 1. У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку.
На горі височив старовинний замок. На дверях висів великий замок. 2. Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму. 3. На березі пасуться кози. На березі пожовкло листячко. 5. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос. 6. Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло. «ПОСТАВ СЛОВО НА МІСЦЕ» Слово гірка треба правильно вписати в речення. Поясни значення цих слів.
Біля стадіону є снігова …... . Редька дуже ….. . «ПРАВИЛЬНО НАГОЛОШУЙ!!» Учасники гри діляться на дві-три команди. Члени групи по черзі зачитують слова, які роздав учитель на картках без знака наголосу. Неправильне наголошення виправляється. Виграє група, в якої найменше помилок.
Матеріал для гри:
Батьківщина кропива предмет
бібліотека кулінарія сантиметр
«ОРФОГРАФІЧНА СКРИНЬКА» Правильно записати ненаголошену голосну і дібрати перевірне слово.
Матеріал для гри:
с…ло з…рно с…ни оз…ро
л…сток с…стра м…жа с…чі
«ПОДИВИСЬ У СЛОВНИЧОК» Перевір за орфографічним словником правопис поданих слів. Виграє той, хто швидше і без помилок закінчить роботу.
Пш…ниця, к…шеня, кор…дор, орд…н, кр…ниця, с…кретар, абр…кос, к…піти, г…рой, д…ректор, д…ван, ч…ремха. «ЗНАЙДИ ПОМІЧНИКА» До кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибрати потрібну букву.
кр…ло числа з…мля зерна
ч…сло землі з…рно крила «ПИШУ - СУМНІВАЮСЬ» Учитель називає слово. Якщо звук (е) чи (и) в корені слова наголошений, діти промовляють слово «пишу», якщо ненаголошений, кажуть слово «сумніваюсь» і добирають перевірне слово. (Стежка, степи, плече, книги, лелека, дитина, чисто, теплий і т.д.) «З БУКВ ОДНОГО СЛОВА» На аркушах паперу для кожного учня дається словникове слово з
ненаголошеними (е), (и). З букв даного слова за певний час скласти і записати
нові слова.
Матеріал для гри:
Велосипед – (село, сипле, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо…)
Очерет – (рот, тре, оре, то, те…)
ДЗВІНКІ І ГЛУХІ ПРИГОЛОСНІ
«ОДНОГО ЛАДУ» Написати п’ять або десять слів без жодного дзвінкого або без жодного глухого приголосного.
Матеріал для гри:
Кіт, піт, тут, тихо, сито, чисто, тиша, сичить, потік, чашка, хата, так, хочеш, фото, хто, сич, кит, тато, чесати. «УТВОРИ СЛОВО» Учитель пропонує замінити у словах виділені букви, що позначають дзвінкі приголосні, буквами, що позначають парні їм глухі.
Бив, брати, везло, жар, дерти…
ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ
«ДОВГА НИЗКА» Підібрати і написати якомога більше слів з подовженими приголосними. Перемагає той, хто за певний час запише найбільше слів. «ЗАКІНЧИ СЛОВО» На дошці або на картках записані початки слів з подовженими приголосними.
Матеріал для гри:
Жи…, ли…, ми…, ши…, бага…, заня…, поло…, поши…, гі…, зі…, рі…, прова…, безси…, дозві…, вугі…, бади…, вмі…, дої…, зна…, вбра…, ката…, писа…, ході…, корі…, копа…, чита…, шука… .
АЛФАВІТ
«ЗА АЛФАВІТОМ» Розкласти картки за алфавітом. Учням роздаються набори карток зі словами.
Матеріал для гри:
Вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога, квартира, «АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА» Гра проводиться по рядах. На аркуші паперу учні пишуть по одній букві алфавіту. Якщо наступний гравець помітив помилку, то виправляє її, а свою букву не пише і передає аркуш далі. «АЛФАВІТНИЙ М’ЯЧИК» Учитель кидає м’ячик одному з учнів і називає першу букву алфавіту, учень повертає м’яч учителю, вимовляючи наступну букву і т.д. «АЛФАВІТНИЙ ЛАНЦЮЖОК» Учні стають у коло і по черзі називають за алфавітом слова – назви тварин. Якщо на якусь букву не можуть придумати відповідного слова, то називають лише букву.
СЛОВО
«ХТО?, ЩО?»
Гравці одночасно починають і пишуть протягом умовленого часу (2-5хв) слова, що відповідають на питання ЩО? (назви предметів у класі, назви меблів чи одягу, посуду, тощо) Таке ж завдання дається і на слова, що відповідають на питання ХТО?
«ПРОДОВЖИ РЯД СЛІВ» Учитель називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком.
Наприклад: морозиво –молоко –молоток –мова…
Село – семеро – серединка – серп…
Завод – заметіль – заєць – забава… «ВІДГАДАЙ СЛОВО- 1» Відгадати слово за характеристикою. Учитель читає характеристику слова. Учень, що назве слово, написане на картці, одержує її. Якщо назве слово, що відповідає даній характеристиці, а в учителя немає картки з таким словом, то учневі видається чиста картка. Переможцем стає той, хто на закінчення гри має найбільше карток.
Матеріал для гри:
Буква «я» на початку слова. Слово відповідає на питання ЩО?. У ньому два склади. (Наприклад: явір, яма, ясен, ятір, якір, ясла, язик…) «ВІДГАДАЙ СЛОВО-2» Можна написати квадратики по кількості букв у слові і вгадувати по буквах. а) 8 букв це слово має. б) 11 букв у слові.
Хто це слово відгадає? Хто сказати нам готовий,
Я вам трохи підкажу. Що це? Я вам підкажу:
Що це слово означає, Що це слово означає,
Коротенько розкажу: Коротенько розкажу:
Це ім’я відомого борця за мир. Це річ не золота й не срібна,
( Леопольд – герой мультфільму) Та дорога і всім потрібна,
Є в домі кожному, практична,
І має провід електричний.
( Холодильник )
«ЛАНЦЮЖОК» Утворити ланцюжки до слів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.
Гра може бути командною. Виграв той, у кого довший ланцюжок.
Наприклад, вихідне слово «коса»
( Косаловитишафарамашинадіялинкалина…) «ВЕСЕЛА СІМЕЙКА» Правильно назвати тварин, та їх дитинчат:
Мама – лисиця, корова…
Тато –лис, бик…
«КОМУ ЩО ПОТРІБНО» Учитель називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:
Лікар – халат, ліки, термометр…
Вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
- 1. Березіна О.М., Павловська Т.О. «Мовні ігри та забави». - Тернопіль, МП «Мальва – ОСО», 1999.
- 2. Біда О.А., Кравчук О.В… «Інтерактивні технології навчання в початковій школі». – Умань, РВЦ «Софія», 2007.
- 3. Бутрім В.Л. «Граматична веселочка». – Харків, «Основа», 2006.
- 4. Гайова Л. «Робота із словами, вимову і написання яких потрібно запам’ятати». – ж. «Початкова школа», 2006, № 10
- 5. Гамалій А.Т. «Ігри та цікаві вправи з української мови». – Київ, «Радянська школа», 1980.
- 6. Гуревич А.Ю., Стріха А.Д. «Цікава граматика». – Київ, «Радянська школа», 1991.
7. Кириченко О.В. «Таблиці слів, вимову і написання яких потрібно засвоїти», ж. «Розкажіть онуки», 2006, № 2.
- 8. Колосов П. «Казкова граматика». – Початкова школа, 2000, № 2.
- 9. Прищепа К.С. «Навчання грамоти». – Київ, «Форум», 2002.
- 10. Резніченко Н.І. «Українська мова і іграх, казках, подорожах». – Харків «Основа», 2008.
- 11. Тоцька Н.І. «Збірних орфоепічних вправ з української мови для 1 – 3 класів». – Київ «Радянська школа», 1980.
Джерело: http://teacher.at.ua |