Першою необхідною умовою прийому до гімназії, як і до будь-якої школи, є відсутність медичних протипоказань, що відповідно виражена в індивідуальній карті дитини (форма № 26/у). Під час співбесіди, що проводиться з дитиною у присутності батьків, виявляється уявлення дитини про оточуючий світ, словниковий запас, ставлення до школи, рівень розвитку мислення та мови, образних уявлень, дрібних і великих рухів. Особлива увага у зв'язку з вивченням східних мов у нашому навчальному закладі приділяється фонематичному слуху, сприйняттю, аналізу й синтезу, слуховій та зоровій пам'яті дитини.
З початком навчального року постає завдання психологічного супроводу першокласників до нових навчальних умов, а для його здійснення - кращого вивчення підготовленості дітей до навчання - з'ясування тих проблем, які існують і потребують свого вирішення. Така діагностична робота проводиться за допомогою методики, розробленої бувшим НДІ теорії та історії педагогіки АПН СРСР, лабораторією корекційної педагогіки в 1990 році. Цей метод зручний тим, що є методом фронтального вивчення (адже саме в групі - класі - тепер працюють малюки), займає порівняно невелику кількість часу (один урок), крім того, дає матеріал для подальшої роботи з учнями, батьками, учителями, вихователями. Призначення завдань: «Візерунок» - комплексна діагностика психофізіологічних та інтелектуальних функцій, сформованості передумов навчальних дій: розвиток функцій, необхідних для оволодіння письмом (як розвинені в дитини дрібні м'язи рук, кінестетична чутливість), здібність до зорового аналізу; чи може дитина утримувати зоровий образ, сприйнятий з дошки, переносити його на робочий аркуш, чи достатній для цього досягнений рівень координації в системі «око-рука»; виявлення, у певній мірі, і розумового розвитку дитини - її здатність до аналізу, порівняння, узагальнення (взаємне розташування відрізків і кольорів), до усвідомлення закономірностей, що визначається під час проведення другої частини завдання - самостійного продовження візерунка. «Трикутники» - визначення рівня сформованості вміння класифікувати наочний матеріал за самостійно знайденою ознакою.«Намисто» - завдання виявляє кількість правил, що може сприйняти на слух дитина (короткочасова пам'ять). «Сніговий диктант» - виявляє готовність психофізіологічних функцій, що забезпечують сприйняття мови на слух, рівень розвитку фонематичного аналізу, а також здатності до переводу звукового коду в іншу знакову систему (перекодування).«Будиночок» - виявляє здатність дитини до розгляду ситуації з різних сторін, уміння переключатися з одного знайденого рішення на інше. «Розмітка» - діагностує особливості зорового аналізу, уміння планування й контролю в практичній діяльності. Підсумки фронтального вивчення дітей 1-х класів у кожному конкретному випадку знаходять відображення у підсумковій таблиці, де ми бачимо результати діагностики кожного учня, а також середній показник готовності до навчання та середній бал (по класу) з кожного тесту.
№ з/п | Прізвище та ім'я учня | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | Максим Антонов | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3,5 | 2 | Ганна Бокова | 4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 3 | 2,7 | ... | ..................... | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1,8 | ... | | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 29 | | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | | Середній бал по класу | 3,2 | 1,8 | 2,4 | 3,6 | 2,2 | 2,4 | - |
1.2.3.4.5.6 -а графи - тестові завдання, що виконували учні. 7-а графа - середній бал, отриманий за виконання завданьКрім того, дані, отримані в результаті роботи в перших класах, знайшли відображення в діаграмах, де у відсотках показано кількість дітей, які мають різні показники рівнів готовності до навчання, а також окремі показники результатів тестування в кожному класі,
наприклад:
| Високий | Достатній | Середній | Низький | 1 | 4 | 12 | 12 | 0 | 2 | 1 | 8 | 15 | 4 | 3 | 7 | 15 | 6 | 0 | 4 | 10 | 13 | 5 | 0 | 5 | 3 | 6 | 14 | 5 | 6 | 5 | 11 | 11 | 1 |
У кожній наведеній таблиці можна прослідкувати, яка кількість дітей і наскільки якісно виконала запропоновані завдання. Можна проаналізувати, які вміння дітей потребують особливої уваги. Ці результати є дуже інформативними для вчителів перших класів. За результатами діагностики проводиться корекційна робота. Її структура включає:
Педагогічна частина
- Розробка напрямів роботи за результатами діагностичного дослідження. батьків першокласників з результатами діагностики на батьківських зборах.
- Консультування вчителів, вихователів.
- Консультування батьків.
Психологічна частина - Індивідуальне консультування.
- Групова корекційна робота.
Проведена на початку навчального року фронтальна діагностика першокласників створює певні умови для психологічного супроводу адаптації дітей до умов навчання в гімназії, контролю психічного розвитку з метою допомоги тим дітям, які цього потребують.
Джерело: http://osvita.ua/school/method/psychology/1280/ |