МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАКАЗ №329 від 13 квітня 2011 року Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за №566/19304 Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти Відповідно до статті 34 Закону України "Про загальну середню освіту", постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №778
"Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад" та з
метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів наказую: 1. Затвердити Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що додаються. 2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.): 2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку. 2.2.
До 01.08.2011 розробити вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів
(вихованців) з предметів інваріантної складової навчального плану. 3.
Розмістити цей наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та на
освітньому порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України". 4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування. 5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського. Міністр Д.В.Табачник ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 13.04.2011 №329 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за №566/19304 КРИТЕРІЇ оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти 1.
Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних
досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у системі загальної середньої
освіти та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і
навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів
навчальних досягнень. 2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1 та 2). Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення. Другий
рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний
матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями
навчальної діяльності. Третій рівень - достатній. Учень (учениця)
знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити
основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в
стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом,
абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти
допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна, логічна,
обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень. Четвертий рівень
- високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними;
учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань,
його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати
різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту
позицію. Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові. 3.
За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного
вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також
за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної, зокрема
індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема
самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної, зокрема робота з
діаграмами, графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема
виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних
проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів. При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються: - характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
- якість знань;
- сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень
володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати,
порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
- самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу. У
першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок
учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою
(шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12. За
рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна
характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу. У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не атестований". Особливості
оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами
здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства. 5. Заклад
може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів
за погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому
оцінки з навчальних предметів за семестри, рік, результати державної
підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв. До
інших систем оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє
формуванню ключових компетентностей і створює можливості для: - підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
- розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу;
- підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період навчання;
- градації
значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт
(самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади,
виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти,
діяльність в органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних
проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо. Портфоліо
- це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння
учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну
діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в
індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і
якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки. Таке оцінювання
передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до
портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу;
елементи самооцінки з боку учня тощо. Впровадження рейтингової
системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з
урахуванням рекомендацій МОНмолодьспорту. Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти О.В.Єресько Додатково див.:
За матеріалами: Освіта.ua Дата публікації: 13.05.2011
Джерело: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438 |